Na co zwrócić uwagę przy wyborze fachowca?

do zagęszczania gruntów w robotach ziemnych lub zagęszczania mas nawierzchniowych przy budowie dróg, poprzez nacisk sztywnych lub podatnych kół - wałów podczas jazdy. ze względu na oddziaływanie na podłoże walce

Dodane: 22-08-2016 15:25
Na co zwrócić uwagę przy wyborze fachowca?

Walec drogowy

Walec ? maszyna lub część maszyny służąca do walcowania (np. część walcarki) lub zagęszczania (np. walec budowlany).

Walec budowlany to maszyna do zagęszczania gruntów w robotach ziemnych lub zagęszczania mas nawierzchniowych przy budowie dróg, poprzez nacisk sztywnych lub podatnych kół - wałów podczas jazdy.


ze względu na oddziaływanie na podłoże
walce statyczne - oddziałują własną masą, na niewielką głębokość. Używane są najczęściej do prac końcowych w robotach drogowych, dogęszczania górnych warstw nasypów, zagęszczania podsypek pod fundamenty.
walce wibracyjne - jednoczesne oddziaływanie statyczne i dynamiczne, odpowiedni układ wirujących mas zapewnia drgania o częstości do 50 Hz. Ich głębokość oddziaływania sięga 2 m.

ze względu na sprężystość wałów
walce stalowe
walce ogumione (wały podatne w formie zestawów kół ogumionych)

ze względu na kształt wałów
gładkie
okołkowane
tarczowe
siatkowe
kompaktory

ze względu na liczbę i usytuowanie wałów
jednowałowe
dwuwałowe dwuosiowe
trzywałowe trzyosiowe
trzywałowe dwuosiowe
czterowałowe dwuosiowe

ze względu na napęd
ręcznie prowadzone
przyczepne
samojezdne (z napędem na jedną, dwie lub trzy osie)
zdalnie sterowane

ze względu na konstrukcję ramy
sztywne
przegubowe

walce kombinowane ? połączenie różnych rodzajów wałów
walce specjalne ? do zagęszczania skarp, rowów, wysypisk odpadów

Dodatkowo w walcach jako osprzęt wspomagający stosuje się czasem lemiesz. W starszych rozwiązaniach stosowano zrywaki.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Walec_%28maszyna%29


ładowarki łyżkowe gąsienicowe

Podział

ze względu na budowę
ładowarki łyżkowe gąsienicowe - na ciągniku gąsienicowym, stosowane najczęściej w kamieniołomach
ładowarki łyżkowe kołowe (najczęściej stosowane) - na ciągniku kołowym
nieprzegubowe - jednoczęściowe podwozie i dwa skrętne koła
przegubowe - dwuczęściowe podwozie (część przednia i tylna) połączone przegubem, to rozwiązanie jest współcześnie najczęściej stosowane

ze względu na przeznaczenie
naziemne
kopalniane

ze względu na sposób pracy
czołowe - łyżka umieszczona z przodu maszyny, możliwości ruchu łyżką tylko w jednej płaszczyźnie
obrotowe - łyżka wraz z wysięgnikiem umieszczona na obrotowej platformie, umożliwia to wysypywanie ładunku na bok bez potrzeby obracania i przejazdu całej maszyny
z łyżką wychylną na bok
z wyładunkiem zasięrzutnym - możliwości ruchu łyżki tylko w jednej płaszczyźnie od czoła pojazdu, aż do tyłu, stosowane kiedyś w kopalniach i budownictwie

Budowa

narzędzie robocze
łyżka (różne typy łyżek, łyżka klapowa)
uchwyt do dłużnic
hak
chwytak
zbiornik do betonu
wysięgnik z układem podnoszenia
układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki trójczłonowy
układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki czteroczłonowy
układ podnoszenia czteroczłonowy z równoległobokiem (prostowodny) - umożliwia utrzymanie łyżki przy stałym kącie względem poziomu przy różnym położeniu wysięgnika


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81adowarka_%C5%82y%C5%BCkowa


Co to jest układ hamulcowy?

Pneumatyczny układ hamulcowy

W przyczepach ciężkich, w pojazdach ciężarowych, a także pociągach stosuje się układy hamulcowe pneumatyczne. Układ hamulcowy pneumatyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie. Hamulec pneumatyczny hamuje gdy ciśnienie spada. Spadek ciśnienia następuje gdy kierowca uruchamia hamulec, który uruchamia zawór pneumatyczny zmniejszający ciśnienie w układzie co powoduje uruchomienie hamulców kół. Do podtrzymania ciśnienia w układzie hamulcowym służy sprężarka (najczęściej napędzana silnikiem pojazdu). Zaletą układu pneumatycznego jest to, że po zatrzymaniu silnika kierowca może jeszcze zatrzymać pojazd oraz przy zerwaniu przewodów pneumatycznych hamulec natychmiast zacznie działać i zatrzyma pojazd.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu#Pneumatyczny_uk.C5.82ad_hamulcowy